Muzeul Municipiului BucureÈ™ti vă invită marÈ›i, 9 aprilie 2019, ora 18.00, la un nou eveniment din seria Idei în Agora – „TradiÈ›ie, modernizare, avangardă È™i retur: avatarii artei româneÈ™ti înainte È™i după Primul Război Mondialâ€. Conferință de Erwin Kessler urmată de un dialog cu Sorin Antohi, organizată la Casa Filipescu-Cesianu.
Intrarea este liberă în limita locurilor disponibile.
Despre Tradiție, modernizare, avangardă și retur: avatarii artei românești înainte și după Primul Război Mondial
Teza de bază: în arta românească, la trecerea spre secolul XX, la început a fost modernizarea și apoi tradiția. Ulterior, modernizarea a dus spre o avangardă locală tardivă, post-istorică, declanșată în 1924, ca reacție la aglutinarea teoriilor tradiționaliste și româniste de care se va re-apropia pe parcursul perioadei interbelice, regăsind și retorica localistă și predilecția pentru realism, dar și aspirația tehnocrată de a se pune în slujba puterii date, în scopul cimentării progresului. Toate aceste caracteristici au fost platforme perfecte pentru viitoarea integrare în sfera realismului socialist, după 1944. Repere teoretice contrastante: „Revoluția agrară și evoluția clasei țărănești†(Virgil Madgearu, 1923) și „Burghezia română†(Ștefan Zeletin, 1925).
Sub-teme: 1. de la Tinerimea Artistică (1901) la Prima expoziÈ›ie internaÈ›ionlă a Contimporanului (1924). Sub-puncte: înfiinÈ›area È™i evoluÈ›ia Tinerimii Artistice, apariÈ›ia revistelor „Insula È™i Simbolul†(1912) È™i „Chemarea†(1915), revista È™i miscarea artistică braÈ™oveană „Das Ziel†(1919) È™i „Das neue Ziel†(1919-1920), organizarea primei expozitii internaÈ›ionale a „Contimporanului†(cu secÈ›iuni dedicate „Manifestului activist către Tinerimeâ€, 1924, revistelor „75HP†și „Punctâ€, 1924, È™i „Cronometrajului pictural†de Maxy, (Contimporanul, 1924), plus o analiză cantitativă a participărilor internaÈ›ionale È™i naÈ›ionale la prima expoziÈ›ie a „Contimporanuluiâ€.
1. „Integral†și Integralismul sau avangarda în stadiul ei spectral-corporatist (1925-1928). Sub-puncte: de la manifestele „Integral†la participarea lui Maxy È™i Iancu la ExpoziÈ›ia fascist futuristă de la Roma (1933), Studioul Integral, Academia Artelor Frumoase, cursul avangardei târzii spre autoritarism È™i darwinism cultural. Maxy È™i „Neue Sachlickeitâ€: de la cubo-constructivism la realism reacÈ›ionar. Maxy după 1944 -- o scurtă introducere la cariera acestuia de apostol al realismului socialist È™i diriguitor al sistemului artistic comunist.
2. tradiționalismul -- arta specificului național, de la schemele compoziționale ale lui Camil Ressu la tezele lui Francisc Șirato și la practicile lui Ion Theodorescu-Sion, Ștefan Dimitrescu, Dimitrie Ghiață etc. Sub-puncte: vocabularul decorativ și simbolic (iconografia țăranului, a peisajului local, a datinilor și muncilor agricole, a ritualurilor religioase, a motivelor folclorice), tipurile de narațiuni și tipurile de construcții compoziționale, epuizarea filonului artei specificului național spre mijlocul anilor 30, cazul aparte al lui Ion Țuculescu, la mijlocul anilor 40.
3. convergența sistemelor (avangardist și tradiționalist--specific național) după 1945: expoziția „Flacăra†(1948), prin care artiștii foști avangardiști și foști tradiționaliști se raliază in corpore regimului comunist.
***
Erwin Kessler (n. 1967) a studiat Filozofia, Istoria Artei È™i Antropologia la BucureÈ™ti, Praga, Paris (DEA la EHESS) È™i Maastricht. Cercetător È™tiinÈ›ific la Institutul de Filozofie al Academiei Române. Profesor asociat de Istoria Artei È™i Estetică la CESI (Universitatea din BucureÈ™ti). Director fondator al Muzeului de Artă Recentă din BucureÈ™ti (MARe). Principalele domenii de cercetare: istoria, estetica È™i teoria artei moderniste, de avangardă È™i contemporane, estetică fenomenologică, antropologie vizuală. Dintre numeroasele sale publicaÈ›ii, o selecÈ›ie a cărÈ›ilor apărute după 2010: „Stylistic Diversity Ltd.â€, Vellant 2018; „Florin Mitroi: Daysâ€, Humanitas, 2018; Ion Grigorescu: „The painted Work 1963-2017â€, Vellant, 2017; „Stefan Bertalan: Inner Emigrationâ€, Vellant, 2016, „Tzara.Dada.Etcâ€., ARCUB Publishing, 2016; „Dealuri È™i cîmpii. Antropogeografii ataviceâ€, Vellant 2016; „Auch gestern war heuteâ€, Institutul Cultural Român, 2015; x20. „O radiografie a artei româneÈ™ti după 1989â€, Vellant, 2013; „Undeva în Titan era o betonieră. Grupul Euroartist Bucurestiâ€, 2013; „I Colori delle Avanguardie. Arte in Romania 1910-1950â€, Gangemi Editore, Roma, 2013; „Rostopascaâ€, NOI Mediaprint, 2011; „The Self-punishing One. Stefan Bertalan, Florin Mitroi, Ion Grigorescu, the Art and Romania in the 80s-90sâ€, Editura ICR, 2010.
O selecÈ›ie a colaborărilor la publicaÈ›ii colective È™i lucrări de referință în limbi străine după 2010: „Tinerimea Artistică vs. Contimporanul: a return ticket from modernism to the avant-gardeâ€, in Bulletin of the Moravian Gallery Brno, No. 77, 2019; „Expressionism in a Transnational Contextâ€, Isabel Wünsche (ed.), Taylor and Francis, 2018; „Routledge Encyclopedia of Modernismâ€, 2016; „Erratic dogma: Romanian art after 1965, in The search for cultural identity in Central and Eastern Europe 1919-2009â€, Irena Kossowska (ed.), Nicolaus Copernicus University Press, Poland, 2015; „Neo-Orthodox Art in Romania from 1970 through the 1990s, in Centropaâ€, New York, September 2015; „On Propagarde, in Jerome Bazin, Pascal Dubourg Glatigny and Piotr Piotrowski (eds.), Art beyond borders. Artistic exchanges in communist Europe (1945-1989)â€, Budapest, CEU Press, 2015; „Picture it Painted: Reality, Real and Realisms in Romanian Art and Theoryâ€, 1960-1976, in East of Eden, Ludwig Museum, Budapest, 2012; „Tristan Tzara in Samyro Times. The Pre-avant-garde Bucharest Group around Simbolul and Chemarea Magazines, in Centropaâ€, New York, 2011; „Zidaru – das Werkâ€, Editions Klartext, Essen, 2011; „Shaping the Hero: the Nationally-specific Art in Inter-war Romaniaâ€, in Irena Kossowska, editor, „Reinterpreting the Past: Traditionalist Artistic Trends in Central and Eastern Europe of the 1920s and 1930sâ€, Polish Academy of Sciences,Warsaw 2010.
Sorin Antohi (n. 1957) este istoric al ideilor, eseist și traducător. Membru în Academia Europaea. A inițiat și coordonează seria Idei în Agora. Mai multe informații la www.sorinantohi.org.
***
Idei în Agora / Ideas in the Agora este un program dedicat analizei spiritului public. A fost inițiat în 2017 de Sorin Antohi și este susținut de Adrian Majuru. Este conceput, planificat și găzduit de Sorin Antohi. Realizat de Muzeul Municipiului București (MMB), în parteneriat cu Asociația Orbis Tertius / A Treia Lume (OT). Întâlnirile au formate diferite (dialoguri, conferințe, colocvii, seminarii, dezbateri publice etc.), propunând un dialog între curente, mișcări, personalități, viziuni despre lume, teorii, ideologii aflate în consens, rezonanță, tensiune ori conflict. Evenimentele sunt filmate și transmise prin live streaming pe YouTube, fiind apoi arhivate la www.sorinantohi.org (unde se arhivează de asemenea afișele și pliantele) și https://www.youtube.com/channel/UCv5R2xEgA_M5nzwIUGl8kcQ. Informații și la https://www.facebook.com/IdeiinAgora/, https://muzeulbucurestiului.ro/.
Unde?
Casa Filipescu Cesianu
Calea Victoriei nr. 151, 010072 București
Când?
2019-04-09 - 2019-04-09