
Sâmbata, 30 martie 2019
Aula Palatului Cantacuzino (Calea Victoriei 141)
Concert aniversar
CĂLIN IOACHIMESCU – 70 de ani
Program:
“Les Éclats de l’Abîme†pentru saxofon contrabas şi bandă
Redare video & audio acusmatică
Interpretează: Daniel Kientzy
Cvartetul de coarde nr.1
Interpretează: Cvartetul PROFIL – Diana Moş (vioara I), Petru Nemțeanu (vioara a II-a), Marian Movileanu (violă), Mircea Marian (violoncel)
“Saxtraces†pentru saxofon sopranino şi mediu electronic
Redare video & audio acusmatică
Interpretează: Daniel Kientzy
“Organum Decimum†pentru ansamblu de flaute
Interpretează: Ansamblul FLAUT POWER, dir. Ion Bogdan Ștefănescu.
Muzica lui Călin Ioachimescu explorează lumea interioară a sunetului, vizând un limbaj bazat pe legi acustice È™i psihoacustice, în aspiraÈ›ia de a accede spre o “nouă consonanțăâ€. Născut în 1949, Călin Ioachimescu este licenÈ›iat al Conservatorului “Ciprian Porumbescu†(actualmente Universitatea NaÈ›ională de Muzică) din BucureÈ™ti, la clasa de compoziÈ›ie a maestrului Ștefan Niculescu. A mai avut ca profesori personalități ca: Aurel Stroe, Anatol Vieru, Adrian RaÈ›iu, Nicolae Beloiu, Tudor Ciortea. ÃŽntre 1980 ÅŸi 1984 ÅŸi-a completat pregătirea componistică la Cursurile de muzică nouă de la Darmstadt, beneficiind în 1982 ÅŸi de o bursă de documentare acordată de statul francez. In anul 1985 a urmat un stagiu de informatică muzicală pentru compozitori, la IRCAM din Paris. Este membru al Uniunii Compozitorilor È™i Muzicologilor din România din 1978. ÃŽn 1992, cu sprijinul Uniunii Compozitorilor È™i Muzicologilor din România, pune bazele unui Studio de Muzică Electronică, pe care l-a condus până în anul 2010.
Premii: „Kranichsteiner Musikpreis†acordat de Internationales Musikinstitut din Darmstadt (în 1984, pentru Oratio II); Premiul Uniunii Compozitorilor ÅŸi Muzicologilor (în 1974 - pentru “Cvartetul de coarde nr.1â€; în 1979 - pentru “Tempo 80â€; în 1982 - pentru “Oratio Iâ€I; în 1988 - pentru “Muzică
Spectralăâ€; în 1995 - pentru Concertul pentru saxofon ÅŸi orchestrăâ€; în 1999 - pentru “Heptagramaâ€; în 2002 - pentru Concertul pentru violoncel ÅŸi orchestră; în 2008- pentru “Digital Birdsâ€) ÅŸi Premiul Academiei Române (în 1994, pentru “Palindrom/7â€).
Creația sa cuprinde:
- lucrări simfonice: “Tempo-80†pentru orchestră mare, Dublu concert pentru trombon, contrabass și orchestră, Concert pentru saxofon și orchestră, Concert pentru violoncel și orchestră, Concert pentru flaut și orchestră.
- lucrări camerale: “Descântec†pentru voci de femei, corzi și live electronic, 2 Cvartete de coarde, “Oratio II†pentru sextet de suflători, percuție și mediu electronic, “Hierophonies†pentru ansamblu instrumental, “Palindrom/7†pentru septet instrumental, “Tetra-Chords†pentru flaut, vioară, violoncel și pian, “A Due†petru flaut și harpă (sau marimbă), “Organum Decimum†(Duodecimum) pentru ansamblu de flaute.
- muzică electronică și mixtă (pentru instrumente şi bandă magnetică): “Muzică spectrală†pentru saxofon și bandă, “Celliphonia†pentru violoncel și bandă, “Les éclats de lʼAbîme†pentru saxofon contrabass și bandă, “HeptaGRaMa†pentru saxofoane și bandă, “Saxtraces†pentru saxofon sopran,
bandă È™i live electronic, “Saxtraces recollectionsâ€, “Digital birdsâ€).
- muzică de film È™i de scenă (filme de animaÈ›ie, lung metrajul “Miracolulâ€, colaborând cu regizori ca: Ion Truică, Constantin Păun, Virgil Mocanu, Tudor Mărăscu, sau muzica la “Coriolan†de W. Shakespeare – la Teatrul Mic, în regia lui Dinu Cernescu).
Lucrări sale au fost interpretate în concerte È™i festivaluri atât în România, cât È™i în strainătate: FranÈ›a, Gemania, Anglia, ElveÈ›ia, Ungaria, Polonia (Festivalul “Toamna la VarÈ™oviaâ€), Spania, SUA, Japonia, Coreea de Sud etc. È™i multe din ele sunt tipărite la edituri precum: Editura Muzicală din BucureÅŸti ÅŸi Edition Salabert din Paris (actualmente Universal), înregistrate pe discuri la casele de discuri Electrecord din BucureÅŸti, Attaca Records din Amsterdam ÅŸi Nova Musica din Paris.
“Oratio II este una din acele muzici însorite și foarte aproape de natură, având la bază elemente de folclor sublimate și transformate, care i-au plasat pe succesorii actuali ai lui Enescu în primele rânduri printre pionierii unei noi consonanțe, lărgite la dimensiunea întregului spectru†(Harry Halbreich : “Les as de Darmstadt†în Le Monde de la Musique , Paris, nr. 72, noiembrie 1984).
Intrarea libera in limita locurilor disponibile
Unde?
Muzeul George Enescu
Calea Victoriei 141, sector 1, București
Când?
2019-03-30 - 2019-03-30